Via de 19 over de furkapas naar Surcuolm, zwitserland

18 augustus 2014 - Surcuolm, Zwitserland

Vandaag richting oosten gereden, we kozen de 19 uit omdat er leuke bochtige weggetjes op de ouderwetse landkaart stonden. Eerst de mooie weg van Arolla omlaag en na een klein uurtje via Sion naar het Oosten, eerst snelweg, maar al snel binnendoor door een zeer mooi dal met aan de noordzijde vele druivenranken. Dan de Furkapas over, meer dan 2400 meter hoog, wat een klim. Onze camper ging als een speer alleen in de haarspeldbochten met name de krappe viel hij even terug, maar eenmaal boven de 1800 touren begon turbootje te werken en vlogen we omhoog. Annemieke heeft stukken gefilmd van deze adembenemende tocht. Echt een aanrader, maar voor mensen met hoogtevrees, boven in is het soms erg krap vooral als een bus of vrachtauto tegemoet komt. Bovenop gestopt en genoten van het uitzicht, over deze pas waaide een zeer koude wind. Toen omlaag, valt ook niet mee met al die motoren en gekke porsche rijders die voorbij steken waar het echt niet kan, maar heel beneden gekomen. Toen verder via de Oberallpass richting Chur. Onderweg zagen we een klein meertje liggen vlak bij Munster en hebben hier gepicknicked. Heerlijk in de zon in het gras langs een watertje, met uitzicht op schitterende bergen rondom.Wat wil een mens nog meer. Intussen was het rond 16 uur en we hebben een camping gezocht. Via de acsi app gekeken in de buurt en ons ook viel op camping Surcuolm. Via het adres kwamen we er niet, maar via coordinaten wel. Alleen een wegopbreking 500 meter van de camping gooide bijna roet in het eten, want via een half verharde veel te smalle weg wisten we de camping te bereiken in de 1ste versnelling, zo steil en glad was het, dwars over de nieuw aan te leggen weg gehobbeld het camping terrein op. Plekje aan de rand van terrassencamping met vrij zicht op de bergen met in de verte sneeuw....wow weer goed gekozen, op naar ons volgend avontuur, gezien het weer richting italie.